måndag 2 december 2013

julfilm!

En julfilm är en sort för sig, men som kan delas upp i två typer. Den fina och den där urtypiska.
Vi börjar med den urtypiska. Det här är en film som såklart utspelar sig under julhögtiden. Oftast är det snö och en hel massa med julpynt i. Girlanger, kransar, halsdukar och julstjärnor. Historien har gärna en romantisk del och finns det med en hund blir det ännu bättre. Den slutar alltid lyckligt. Tjejen får killen. Familjen förenas precis lagom till julmiddagen. någon sitter vid pianot och de andra sjunger en klassisk julsång.
Det är inte alltid så att denna film har ett jättebra manus eller fantastiska skådespelare, men ändå njuter jag av att titta. Jag liksom gottar mig i allt det där som ska finnas i en urtypisk julfilm och blir glad då jag hittar en jag inte sett förut. En film jag gärna ser varje år (tillsammans med två lika beroende av denna typ av julfilm som jag) är Twelve men of Christmas. Den har det mesta.












Den fina julfilmen framkallar nästan alltid tårar. Det är en film som fångar den där speciella känslan som jag bara har på julen. Magin. Ofta är det en film som jag återkommer till. Som är en del av jultraditionen på samma sätt som julgranen. Den innehåller gärna fin musik som ger mig gåshud när jag hör den.
Ända sen vi fick en video har vi varje jul tittat på Musse Piggs Julafton. En variant på Dickens julsaga. Underbar film! Underbara minnen!


Min absoluta favorit, julfilmernas julfilm, är filmen som handlar om vad vi faktiskt firar. Att Jesus föddes hit till jorden, i Betlehem, som ett litet barn. Vägen till Betlehem (The Nativity story) är en underbar filmatisering av julevangeliet. Julsånger, minnen och hjärtknipande scener i all ära. Julen skulle inte finnas om inte Jesus föddes. Vad jag är tacksam att Han gjorde det. Vad jag är tacksam för att jag får fira jul varje år och än mer fokusera på min Frälsare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar