söndag 19 juni 2011

diabilder!

Min farmor och farfar var hejare på att ta kort. De tog kort vid alla tillfällen och på allt de såg. Min mamma och pappa var inte riktigt lika kvicka med kameran, men trots det har det blivit en del bilder med åren. Och för mig är det riktigt hög mysfaktor att plocka fram diabildsprojektorn och titta igenom några diabildsmagasin.
Det är stor spridning på bilderna. Från det att mamma och pappa var små till då vi äldsta barn kom upp i tonåren. Just de, från tonåren, är kanske inte mina favoriter precis men jag kan titta på söta småsyskon då istället.

Idag slog det mig varför jag gillar att titta på dessa kort.
De flesta av dem är från någon del av min barndom. De första på mig som liten skallig bebis, med  storasyster och fina föräldrar. Sen kan jag se hur familjen växer. Vi blir fler och vi blir äldre. Det är härliga semesterkort. Det är kort tagna i vardagen. Det är massa släktträffar med lekande kusiner. Luciafiranden. Julbilder. Det är bilder på farmor & farfar och mormor & tom på morfar (som dog när mamma var liten). Jag ser, minns och imponeras av alla dessa kläder som min otroligt skickliga mamma designat och sytt.
Bilderna speglar vilken underbar barndom jag hade! Vi var kanske inte rika på pengar men vi var rika på KÄRLEK, minnen, släktingar, lek och TRYGGHET!!

Vilken rikedom att ha dessa diabilder som hjälper mig minnas detta!!!

2 kommentarer:

  1. vad fint du skriver. Jag riktigt längtar efter att få titta på bilder från vår barndom och visst hade vi en härlig uppväxt även om vi inte tyckte det då :)

    SvaraRadera
  2. blir tårögd av att läsa detta, jag kommer ihåg otaliga somrar jag spenderade hemma hos er och hur välkommen man alltid kände sig! (trots att jag inte kunde sova på nätterna... haha) tack för din blogg Bella - gillar den verkligen!

    SvaraRadera