söndag 2 december 2012

pepparkakor!

Jag är ingen hejare på att baka. Struntar gärna i det helt och hållet. Speciellt så jag har systrar som är just hejare på att baka. Men en gång om året förvandlas jag till en husmor utan dess like.

Jag ställer mig och gör min egen pepparkaksdeg. Ingen köpdeg här inte. Förklädet är på. Ugnen är uppvärmd. Plåtarna är framställda och alla former ligger framme. Sen bakas det!! Så tunna kakor som möjligt, och gärna lite brunare än vanligt. Ja, och en del blir lite brända, men det hör till.

Igår hade vi stort pepparkaksbak hemma hos mamma och pappa. Jag vet inte alls hur många plåtar som gräddades, men det blev ganska många.
Ikväll har jag hängt en påse hemmagjorda pepparkakor på dörren till tre av mina grannar. Detta med en önskan om en glad advent! Sen ringde jag på och sprang ner för trappan. De hörde mig antagligen, men det gör inget. Jag hoppas de tyckte om min lilla adventspresent!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar