fredag 27 februari 2015

min plats!

Att vara på resande fot innebär oftast att man upptäcker nya platser och miljöer. Då och då händer det att jag hittar en plats där jag verkligen känner mig hemma, även om mitt hem är långt borta. Oftast är detta på en plats där naturen är närvarande.

Så fort jag var stor nog var jag ofta ensam ute i Skogen eller Dalen. Där fann jag det lugn jag behövde för att hinna ikapp. Och jag tror att det är det lugnet jag känner på dessa nya platser som, trots avstånd, känns som hemma.

Jag har hittat en sådan plats här. Dagen efter att jag landade tog vi en promenad på universitetsområdet och njöt av sol, blå himmel och vackra byggnader. För det är vacker här. Väldigt. Men så kom vi till en plats, lite avsides, bakom den stora kyrkan. En liten, liten rund "park" med blommande träd och buskar. De är planterade alldeles lagom för att ge skugga men ändå släppa in solen. Fyra parkbänkar inbjuder till att sitta ner en stund, känna doften av blommorna, njuta av fågelkvitter och bara vara.

Det var kärlek vid första ögonkastet. Jag hade hittat MIN plats här på Stanford. En plats för mig att stanna upp, vara stilla och hinna ikapp. Varje gång jag går dit, oavsett om jag är själv eller med de jag tycker om, infinner sig samma känsla. Jag känner mig hemma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar