onsdag 4 juli 2012

sommarbok!

Jag har en bok som jag bara läser på sommaren. Och den har jag läst flera år i rad. Sommar efter sommar. Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe.


















Maria Gripe är en mästarinna på att beskriva miljöer och känslor som om man var där själv. Detta blandar hon med det övernaturliga och nästan lite läskiga, om man är lättskrämd som jag. Just denna historia utspelar sig under en sommar och har varit en radioteater. Detta plus att det var på sommaren jag läste boken första gången har gjort detta till min ultimata nostalgisommarbok.

"Det var en vacker kväll. Det var grönt och härligt som det bara kan vara på sommaren. Månen var på väg upp, om ett par dagar skulle det bli fullmåne. Inte en vindfläkt rörde sig, men syrsorna spelade runt omkring i gräset, och vattnet sorlade och sjöng sakta kring stenarna i den lilla ån som flöt ur ur skogen..." (från sid 9)

Jag kan nästa höra tordyvelns surr i sommarnatten. Läser. Myser. Minns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar