tisdag 31 juli 2012

universeum!

I över ett år har jag velat åka till Universeum i Göteborg tillsammans med mina brorsöner. De två äldsta. Idag blev det av och då tillsammans med mamma, pappa och min storasyster och hennes familj. Vi fick se och uppleva en hel massa saker. Se farliga ormar och spindlar. Kika ner på och klappa rockor. Höra papegojor skrika i regnskogen. Se hur stora torskar faktiskt kan vara. Se en sågfisk simma över våra huvuden. Hälsa på Nemo och hans pappa, och de andra färgglada fiskarna i filmen.
Killarna testade också på diverse spännande saker. Sitta i en polisbil. Rida på en travhäst. Klättra på väggen. Sitta fast på väggen med hjälp av en kardborreoverall. Bli en alldeles egen superhjälte.

Jag slogs av hur olika dessa brorsöner är. Den ena sprang från monter till monter. Tittade snabbt och var vidare mot nya upptäckter lika snabbt igen. Trots att han hade så bråttom för att hinna med allt hade han tid att stanna upp och vara lite social. Ja, med nya människor. Fråga vad de heter. Prata lite. Och sen vidare. Så full av liv och nyfikenhet. Han är snart sex år....!
Lillebror däremot kunde varit nöjd att sitta och titta på fiskarna hela dagen. Speciellt sågfisken. Han stannade länge på varje ställe för att försäkra sig om att han sett allt att se i just det fönstret. Färgerna på djuren han såg. Namnen på dem. Och han såg alltid till att hålla i en trygg hand.

Alla upplevelser var härliga och fantastiska i sig, men det finaste var ändå att se mina två små brorsöner vara så nära min systerson. Han är deras storkusin (på deras pappas sida) och de älskar honom så. Om de fick välja ville de hålla hans hand. Gärna hela tiden. Det är svårt att sätta ord på, men de ser verkligen upp till honom. Och han, 13-åringen, tar hand om dem så bra. Han är verkligen en toppenkusin! En bra förebild!

Kort och gott, en härlig dag med universums bästa syskonbarn!!

1 kommentar: