lördag 23 juni 2012

historiens vingslag!

Ni som följer mig här vet att jag spenderat några dagar lite mer norrut än vad som är vanligt. Jag, mina föräldrar och två systrar har varit i Dalarna. Vi har bott hos Kerstin, en syssling till pappa, på en gård där min farmor lekte som barn. När man kommer dit är det som om man möter en vägg med dessa historiska vingslag. Gården med de olika stugorna och då speciellt faster Fridas hus och så den mytomspunna spökstenen. Som små barn fick vi höra om hur alla de som försökt flytta stenen plötsligt dött.
Kerstin är en källa till en massa historier om gamla släktingar. Det är speciellt att höra. Det är som om farmor lever igen. Vi talade om människor som var viktiga i hennes liv och tittade på kort från svunna tider.


Men känslan av förundran av svunna tider har fortsatt under dagen. Under hemvägen stannade vi på platser som kryllade av historiska platser. Staden Vadstena är som att kliva in i medeltiden. Den stora Klosterkyrkan från slutet av 1300-talet med sina mäktiga valv är vacker i sin enkelhet.


Vi besökte också Alvastra klosterruin från 1100-talet. Även här var valven mäktiga, trots brist på hela väggar och tak. Bland ruinens stenar blommade vilda blommor som gjorde platsen otroligt vacker.


Inte långt från Alvastra klosterruin finns Rökstenen. En stor, känd runsten som vi besökte på skolresan i fyran. Då upplevde jag stenen jättestor och vet ni, den är fortfarande stor. Tänk att det har bevarats en runsten från 800-talet (tror man).


Vi har sett mycket annat. Vi strosade runt i en antikhandel och såg så mycket gamla möbler och saker. Vi tittade på Vadstena slott. Vi stannade till vid en gravsten för soldater som förts hem från Poltava.
Tiden har runnit förbi. Människor har kommit och gått. Händelser och människor som har varit med och format det Sverige vi har idag. Jag känner att vi hör ihop. För jag vill tro att vi delar drömmar, tankar och känslor. Plus kärleken till Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar