fredag 22 juni 2012

midsommar!

Nu har jag påbörjat min lista på riktigt. Idag har jag upplevt nya saker i vårt land.
Dalarna! Här ska man fira midsommar! Frukost i morgonsol ute i trädgården. En härlig promenad med så mycket vackert omkring oss och hejande grannar. Alla känner alla här.













Sen åt vi rökt lax och färskpotatis. Himmelskt gott!
Efter ombyte till folkdräkt bar det iväg till Sunborn och ett riktigt traditionellt midsommarfirande. Vägen bjöd på nya fantastiska vyer, speciellt alla dessa björkdungar.
I Sunborn var det massa folk av alla de sorter och fler folkdräkter än jag sett i Sverige förut. På både stora och små. Folk var glada, solen sken och i bakgrunden spelades folkmusik.
In tågar spelmanslag och sen barn som bär på lövgirlangen som stången ska majas med. Det är så man ryser.
Efter majningen ska stången upp. Med hjälp av många dalkarlar, ett gäng störar och publikens "ååhej" är stången uppe i all sin prakt.























Dansen kan börja. Så mycket folk kring en midsommarstång har jag aldrig sett. En härlig syn!

Vi tog oss en promenad för att titta på Carl Larssons gård. Tyvärr blev det ingen rundtur av huset, men utsidan var idyllisk. De hade faktiskt en egen bro!

Ja, jag har haft en fantastisk midsommar på en fantastisk plats tillsammans med fantastiska människor!

1 kommentar:

  1. jag har varit där och sett inne i huset.. så fint är det där! Glad Midsommar Bella! -Jonathan.. =)

    SvaraRadera