måndag 12 december 2011

lucka 12!

Jag vet, jag missade igår, men det var inte mitt fel. Min dator bestämde sig för att helt plötsligt bara lägga av. Inget internet. Ingen dator. Istället fick jag en lugn lässtund i min tysta lägenhet. För det är faktiskt så, att det är inte långa stunder det är tyst i mitt hem.
Jag älskar musik!!! Den är på mest hela tiden. Den här tiden på året blir det mest julmusik. Tro mig, jag har så det räcker och blir över. Massor av musik i olika mappar; fin jul, kul jul, svensk jul.... Det måste ju vara rätt musik till rätt tillfälle.
Mycket av musiken är förknippad med minnen. Min storasyster hade ett julband med John Denver och Mupparna. Jag hade egeninspelade julband. Ett med "kul" julmusik och ett med fin julmusik. Musiken från dessa tre band är speciellt minnesrik. Under november och december var det dessa band som rullade.

Av all musik som faktiskt finns om jul och allt kring den så har jag en favorit. Den berör mig varje gång. Jag slås av enkelheten, stillheten, men samtidigt av storheten. Jag ser det som en gåva att kunna formulera en text som så fint berättar om den där natten då Jesusbarnet föddes, och sedan skriva denna enkla melodi. För nog var det så att just denna natt var stilla i all dess helighet och omständigheterna var ytterst enkla.

Här kommer en av mina favoritversioner av just den psalmen. Stilla natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar