torsdag 15 december 2011

lucka 15!

Vi har fem sinnen. Fem sinnen jag är oerhört tacksam för. Syn. Lukt. Hörsel. Smak. Känsel. Vilket av alla dessa sinnen påverkas mest av julen? Jag har funderat mycket på detta de senaste dagarna och inte har jag något bra svar. Jag vet bara att min jul blir bäst då jag upplever den med alla sinnen.

Julens synintryck; Julgransljusens trolska sken och fina pynt. Nyputsade mässingsljusstakar och silverdetaljer. Adventsljusstakarnas sken i så många fönster. Färgprakten i butiker och under granen. Fint inslagna paket. Glittrande ögon. Julvarma leenden. Fint och städat i lägenheten.

Julens ljud; All julmusik. Skratt. Prassel av papper. Klingande klockor. Glada julhälsningar. Gamla och nya berättelser. Kärleksfulla ord. Pappas röst då han läser julevangeliet.

Julens dofter; Nystädad lägenhet. Nykokt glögg. Clementiner. Pepparkaksbak. Den nystädade spisen som luktar lite av såpa. Julgranen!! Hyacinter. Julskinka. Nya böcker.

Julens smaker; Hemmagjord glögg. Clementiner. Varm julskinka. Julmust. Pepparkakor. Knäck. Kanel.

Sist, men inte minst känseln. Jag är en person som upplever väldigt mycket mer om jag får ta på saker och ting. Jag tycker om att stickas lite av granen, för det hör till. Jag älskar känslan av att krypa ner i en nybäddad säng kvällen innan julafton. Att hålla ett paket i händerna, precis innan man öppnar det. Det är trevligt med julkramar. Att känna värmen från människor jag älskar.

Ja, allt detta är bara en liten uns av vad mina sinnen snappar upp för att kunna njuta av julen. Vad snappar dina sinnen upp?

1 kommentar:

  1. Måste känseln vara det där fysiska? För annars känns det som mest inuti mig. Allt det du beskriver som sinnena snappar upp medför en god "känsel" inombords. kram fina välformulerade kusin!

    SvaraRadera