lördag 3 december 2011

lucka 3!

Jag har kommit underfund om att det finns många olika jular.
En del människor firar med pompa och ståt. Finaste klänningen och största granen. Gärna flest lampor i hela stan oxå. Andra firar släktjul med ett farande hit och dit för att träffa alla i familjen.....plus den utökade familjen. Vissa struntar i allt som har med julen att göra. Andra firar den traditionella julen. Allt ska vara som det alltid har varit. Pyntet ska hänga på samma plats som det alltid har gjort och brysselkålen ska finnas där på julbordet, trots att ingen äter den.
Sen finns det den kommersiella julen. Flest julklappar vinner och allt julpynt ska vara nytt och fräscht. I motsats till den finns den politiskt korrekta julen. Strunta i julklappar och farande hit och dit. Spendera julen med de utstötta i samhället. Ska du absolut äta hemma ska det vara vegetariskt och ekologiskt.

Det finnas många mer olika jular. Alla går att hårdra på detta sätt. Vad jag vet, är att min egen jul, eller den jag firar med min familj, har komponenter från många av dessa jular.
Jag vet också, att inte en enda jul har jag frågat mig varför vi firar jul. Hemifrån har jag fått med mig traditionen att ta fram mina julkrubbor till advent. Detta för att lättare fokusera på julens budskap. Att Jesus Kristus kom ner hit till jorden som ett litet barn. I stillhet och enkelhet. Varför? För att Han älskar oss!


Jag säger inte att jag och min familj alltid har en fantastisk advents- och jultid. Det är lätt att tappa fokus. Men kanske att jag denna julen kan bli lite bättre på att känna av julens sanna anda. Och kanske har jag kunnat sprida ett frö av den till er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar