söndag 4 december 2011

lucka 4!

I kväll har jag varit på adventskonsert. Den hölls i en av alla de vackra, gamla kyrkor vi har i vårt land.

I slutet sjöng kören några stycken ur Händels Messias. Få musikstycken påverkar mig så mycket som Halleluja-kören gör. Den fyller mig med så mycket känslor att de gärna bubblar över.

För några år sen hörde jag en berättelse som har satt spår. Det handlar om en ängel. En väldigt ung ängel i en väldigt himmelsk tillvaro. Han hörde en trumpetfanfar som annonserade att alla änglar var inbjudna till en audition för att vara med i kören som skulle sjunga om Frälsarens födelse. Spänning och förväntan fick den lilla ängelns hjärta att nästan att brista.
När det var hans tur, stod han inför "domarna" och sjöng och sjöng. Men han visste direkt att han inte skulle bli inbjuden till kören. Anledningen var att han kunde inte sjunga. Han kände musiken, men kunde inte förmedla den känslan med sin röst.
Den store körmästaren log och visade den lilla ängeln ut. " Det är inte rättvist!" sa han. "Om ni bara kunde höra det som finns i mitt hjärta. Då skulle ni låta mig sjunga!" Han sprang mot körmästaren och tiggde om att få en ny chans.
Just då, fylldes salen av musik. Den lilla ängeln kände igen den, för det var just den musiken som fanns i hans hjärta.
Alla andra änglar stod förstummade då de hörde musiken. När ängelns hyllningssång till Frälsaren tystnat, sa den store körmästaren, "Lilla ängel, du har så mycket att ge. Din tid kommer!"
"Åh, kan jag inte få sjunga i kören", bad den lilla ängeln, och önskade att körmästaren skulle ha ångrat sig. Men han skakade på huvudet och log. "Du har en annan slags röst, men den kommer bli hörd. Många hundra år  från nu kommer den bli hörd. Fler orkestrar och körer än du ens kan tänka dig kommer framföra musiken i ditt hjärta. En röst som kommer eka genom tiderna."
(Michael McLean, The forgotten carols)

Detta var vad den lilla ängeln hörde. Musiken som kom ifrån hans hjärta! Magiskt!

1 kommentar: